Tego lata w Galerii Sacchetti w południowej Szwajcarii, metalowe obiekty Oskara Zięty idealnie wpisały się w motyw przewodni wystawy "Distortions" („Zniekształcenia”). Artystyczne spotkanie w sercu Centrum Kulturalnego z Askonie zestawiało stalowe deformacje FiDU z pracami Dirk Salz’a, Gilles Van Schuylenbergh i Andrea Valsecchi.
Distortions
Distortions
Oskar Zięta, Dirk Salz, Gilles Van Schuylenbergh and Andrea Valsecchi
22.06.–07.09. 2024
Eksploracja nieoczywistości
Wystawa traktuje zniekształcenia w kontekście kreatywnego rozpędu. Pokazuje prace czterech artystów, którzy eksplorują makroskopowe transformacje materiału i mikroskopijnymi gry pigmentów. Obiekty Zięty traktują te rozważania wręcz dosłownie przywołując odbijające światło opowieści o badaniach materiałowych, koloryzacji i deformacji właśnie.
Interpretacje koloru i stali
Mocnym akcentem jest tryptyk Rondo Helix Nebula, koncept łączący piękno odbić polerowanej stali z głębią percepcyjną zabiegów optycznych. To gradientowa interpretacja odcieni planetarnych mgławic na lustrzanej powierzchni obiektów RONDO. Ale też deformowana w stali opowieść o jej anizotropowych możliwościach projektowych, maksymalizowanych dzięki technologii produkcji FiDU, o kosmicznym potencjale.
Ściany oprószone znaczeniami
Wątki stalowych deformacji kontynuuje konstelacja metalowych luster tafla. Te ścienne obiekty są opowieścią o ewolucji kropli wody. O tym, jak zmienia ona swój kształt—od obłej rosy po kanciaste brzegi szelfowych lodowców. W sąsiedztwie dominujących obiektów Rondo i Tafla, znajduje się ściana subtelnie oprószona Kamykami.
Obecność ikony
Podczas ekspozycyjnej obecności stalowych deformacji, nie może zabraknąć ikonicznego stołka PLOPP, czyli Polskiego Ludowego Obiektu Pompowanego Powietrzem. Najsilniejszego manifestu technologicznego Zięty. W Galerii Sacchetti w towarzystwie krzesła Chippensteel.
Subtelność kontrastów
Pobocznym, acz wyraźnym i wyjątkowym wątkiem opowieści o deformacjach jest metalowa rzeźba Antropod znajdująca się w galeryjnym patio. Jego geometria kontrastuje z ciepłą architekturą przestrzeni, a jego dynamika traktuje o koncepcji zatrzymanego w czasie ruchu (rozwoju człowieka, nauki i technologii).