Rzeźba publiczna WIR, zaprojektowana przez Oskara Ziętę, znajduje się w samym centrum Galerii Północnej w Warszawie. Jest najwyższą rzeźbą w Warszawie oraz pierwszym manifestem technologii FiDU w takiej skali. Jej unikalna stalowa forma stanowi połączenie sztuki współczesnej z architekturą i projektowaniem parametrycznym.
Galeria Północna, zlokalizowana na warszawskiej Białołęce, to najważniejszą galerią handlową dla mieszkańców północno-wschodniej części miasta, mająca szansę w przyszłości stać się północnym magnesem dla całej aglomeracji. Imponuje ciekawym projektem, równowagą pomiędzy funkcjami komercyjnymi i rekreacyjnymi oraz aranżacją wnętrza.
Activation of human traffic on the upper floors
Dach porośnięty trawą i drzewami oraz przeszklenia to część nowoczesnej formy Galerii Północnej. Inspirowana naturalnymi formami rzeźba WIR wpisuje się w jej założenia wizualne i wzbogaca je elementem technologicznym. Jej centralne położenie sprawia, że jest widoczna ze wszystkich pięter galerii.
Inspiracje
Inspiracją do stworzenia rzeźby był wir wodny, który w formie stalowej konstrukcji przechodzi przez wszystkie poziomy Galerii Północnej. W ich powierzchni odbijają się refleksy światła słonecznego, wpadającego od góry. Smukły, zwężający się przy końcach kształt profili sprawia, że rzeźba jest subtelna i delikatna, pomimo ogromnego rozmiaru.
…the tallest sculpture in Warsaw and the first manifesto of FiDU technology made on such a scale.
Forma
Rzeźba składa się z pięciu przenikających się profili o wysokości dwudziestu czterech metrów, wijących się od sufitu aż po grunt przez wszystkie kondygnacje. Jej forma nawiązuje do naturalnego wiru, którego główną cechą jest zmienność. Rzeźba ukazuje zupełnie inne oblicze, w zależności od punktu obserwacji. Jej niecodzienna forma i imponujące rozmiary zachęcają do wejścia na kolejne piętra i spojrzenia na dzieło z nowej perspektywy. Tafla wody znajdująca się u stóp „Wiru” stwarza efekt lustra i nadaje instalacji nowy wymiar. Lokalizacja rzeźby i otoczenie zostały zaprojektowane tak, aby stworzyć przestrzeń do kontemplacji sztuki mimo zakupowego zgiełku.
Production
For us, creating the tallest FiDU sculpture in the world was a project on an unprecedented scale. In order to even begin the technologically advanced process, we needed to find an assembly room large enough, further adjust its space, prepare proper workbenches, import materials from Italy and gather together the production tools. Every stage of the prep work was supervised by a team of specialists who, step by step, worked together to create a new showcase for FiDU.
Instalacja
Montaż poprzedzały liczne symulacje, mające zapewnić stabilność i bezpieczeństwo okazałej konstrukcji. Geodeci precyzyjnie wyznaczyli miejsca, w których końce profili powinny zostać odcięte, aby rzeźba WIR zachowała stabilność i odzwierciedlała zaprojektowaną formę.
Każdy element WIRU miał zaprojektowany przez konstruktorów punkt montażowy, czyli specjalną łezkę pozwalającą na bezpieczne zamocowanie rzeźby. Poszczególne profile miały łezki w różnych formach, ponieważ obiekty wytworzone w procesie swobodnej deformacji charakteryzują się nieregularnymi kształtami.
Sam montaż WIRU był możliwy zanim zamknięto bryłę budynku, gdyż transport poszczególnych elementów dzieła do wnętrza obiektu, z których najcięższy waży aż 900 kg, odbywał się przez dach.
We wnętrzu profile zostały przytwierdzone do okrągłych płyt, usytuowanych według wskazówek geodetów. Wystające z betonu kotwy musiały idealnie dopasować się do śrub na zakończeniach elementów rzeźby. Mozolny proces zakończył się sukcesem i WIR stanął na miejscu przeznaczenia.